فولاد

صنعت فولاد به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشور، نقشی حیاتی در پیشرفت و توسعه ایفا می‌کند. از آنجایی که زنجیره تولید فولاد از استخراج مواد اولیه در معادن تا فرآوری و ذوب آن در کارخانه‌ها را شامل می‌شود، شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری در این زمینه‌ها فرصت‌های شغلی متعددی را برای پیمانکاران مختلف فراهم می‌کنند. پیمانکاران معدن در مراحل اولیه حفاری، استخراج و حمل و نقل سنگ آهن و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد فعالیت می‌کنند. پیمانکاران در احداث کارخانه‌های فولاد وظیفه ساخت، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و تأسیسات مختلف را بر عهده دارند. پیمانکاران متخصص همچنین خدمات مربوط به طراحی، مهندسی، نصب، راه اندازی و نگهداری تجهیزات و سیستم‌های مورد استفاده در معادن و کارخانه‌های فولاد را ارائه می‌کنند. این خدمات شامل ارائه مشاوره‌های فنی، انجام مطالعات فنی و اقتصادی، تهیه نقشه‌ها و مدارک فنی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها می‌شود.

زنجیره صنعت فولاد

حوزه ی خدمات ما شامل تمام زنجیره ارزش صنعت فولاد با تکنولوژی DRI است و ما در طول دوران فعالیت خود، پروژه های متعددی را در بخش های مختلف این زنجیره با موفقیت به اتمام رساندیم. زنجیره صنعت فولاد از تولید کنستانتره و گندله آغاز می شود. گندله سازی دومین مرحله از چرخه تولید فولاد می باشد. در مورد سنگ آهن های با عیار پایین بخاطر انجام مرحله تغلیظ و بالا بردن عیار سنگ آهن، سنگ بصورت نرمه (کنسانتره) در می آید. لذا باید از فرآیندی جدید برای تبدیل کنسانتره پودری شکل به محصول قابل استفاده در کوره استفاده شود، این فرآیند تحت نام پلت سازی (گندله سازی) ابداع شده و گسترش چشمگیری پیدا نموده است. شرکت فراتحقیق توان مهندسی و احداث کارخانه گندله سازی با تکنولوژی  Traveling Grate با ظرفیت 2.5 میلیون تن تا 7.5 میلیون تن در سال به همراه سیستم های آن انباشت و برداشت مواد خام اولیه و محصول، سیستم ذخیره سازی و مخلوط سازی مواد اولیه (Mixed Material)، سیستم گندله سازی مواد خام در دیسک ها، سیستم پخت گندله توسط  Indurating Machine  و دانه بندی محصول به همراه سیستم های جانبی را دارد.

در ادامه زنجیره تولید فولاد با تکنولوژی DRI، ذرات اکسیدی آهن در قالب گلوله های سیاه رنگ (گندله)، در واحد های احیا و در تماس با گازهای احیاکننده (مانند H₂، CO و CH₄ ) در دمای 750 تا 900 درجه سانتی‌گراد احیا می‌شوند. آهن اسفنجی که حاصل این مرحله است، دارای بیش از 90 درصد آهن فلزی می‌باشد. سپس آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی ذوب می‌شود و در این مرحله، عملیات آلیاژ‌سازی نیز انجام می‌شود. در این مرحله، تنظیم کردن میزان کربن، اضافه کردن عناصر آلیاژی و یکدست‌سازی ترکیب فولاد انجام می‌شود و فولاد تولیدشده در کوره پاتیلی ریخته می‌شود. در مرحله ی بعدی، فولاد مذاب به قالب‌های مختلف ریخته می‌شود (فرآیند ریخته گری) و به شکل شمش (بیلت یا بلوم) یا اسلب (تختال) در می آیند. در مرحله نهایی، با روش های نورد گرم و سرد محصولات مختلف نهایی نظیر ورق های گرم، سرد، رنگی و پوشش دار، ویا محصولات طویل نظیر میلگرد، تیرآهن و نبشی تولید می شود. شرکت فراتحقیق  سپاهان در طول بیش از 25 سال تجربه خود، پروژه های متعددی را در ارائه خدمات طراحی مهندسی، مشاوره، نظارت و EPC در این مراحل از زنجیره به انجام رسانده است.