تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می‌دهند. هدف اصلی تحقیق و توسعه، افزایش دانش و کشف ایده‌های جدید است که می‌توان از آنها برای توسعه محصولات و خدمات جدید یا ارتقای محصولات و خدمات موجود استفاده کرد. تحقیق و توسعه نقش کلیدی در کمک به شرکت‌ها برای حفظ رقابت‌پذیری و پیشرو بودن در بازار ایفا می‌کند.

درمرکزیت ارائه این خدمات، واحد های تحقیق و توسعه قرار دارند. این واحد در چارت سازمانی شرکت فرا تحقیق سپاهان ذیل مدیریت عامل شرکت و در کنار واحدهای مدیریت استراتژیک، توسعه بازار و فناوری اطلاعات قرار دارد. شرکت فراتحقیق سپاهان یک شرکت دانش بنیان به شمار می رود و در آن پروژه های واحد تحقیق و توسعه در صورت برخورداری از پتانسیل کافی، برای ادامه فرآیند و سرمایه گذاری بیشتر مانند دیگر پروژه ها در واحدهای مهندسی سازمان جریان می یابند. شرکت فراتحقیق سپاهان نظام مشارکت (spin – off) در انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه مبتنی بر امکان همکاری با تکنولوژهای بنام دنیا را در دستور کار داشته به طوری که نمایندگی یا سابقه همکاری با شرکت های برجسته ای نظیر مرتز سوئیس، اتوتک متسو فنلاند، دانیلی ایتالیا و شیان چین در رزومه شرکت فراتحقیق سپاهان به چشم می خورد.

به روز ترین تحقیقات

یکی از قابلیت های شرکت فراتحقیق سپاهان، انجام به‌روزترین تحقیقات در قالب واحد تحقیق و توسعه شرکت است که امری حیاتی برای حفظ رقابت‌پذیری و نوآوری در دنیای امروز است. این تحقیقات هم با نیت به روز نگه داشتن توانمندی ها مطابق با آخرین روند های بین المللی و هم برای حل مسائل کارفرمایان صنعتی صورت می پذیرد.

واحد تحقیق و توسعه به دنبال شناسایی روندها و فناوری‌های جدید در صنعت خود و همچنین در صنایع مرتبط، از طریق مطالعه گزارش‌های صنعت، شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها و همچنین برقراری ارتباط با کارشناسان این حوزه می باشد. همچنین قابلیت انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی کمک می کند تا به مسائل ویژه و خاص کارفرمایان صنعتی پاسخ داده شود و در عین حال به توسعه محصولات و خدمات بینجامد. امری که تبلور آن در زمینه تاسیس شرکت و سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی و ساخت پهپاد های با کاربرد صنعتی قابل مشاهده است.

دیجیتالیزیشن

دیجیتالیزیشن صنعت، فرایندی است که در آن از فناوری‌های دیجیتال برای ارتقای فرآیندها، محصولات و خدمات در سراسر زنجیره ارزش استفاده می‌شود. این امر شامل استفاده از ابزارها و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، بلاک چین و رباتیک برای افزایش کارایی، بهبود کیفیت و ایجاد تجربیات جدید برای مشتریان است. تحقیق و توسعه نقشی حیاتی در دیجیتالیزیشن صنعت ایفا می‌کند. با انجام تحقیقات و توسعه در این زمینه، شرکت‌ها می‌توانند راه‌های جدیدی برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای حل مشکلات، ایجاد فرصت‌های جدید و کسب مزیت رقابتی پیدا کنند.

در زمینه صنعت و به ویژه صنعت فولاد، شرکت فراتحقیق سپاهان روند تحولات دیجیتال نظیر هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا (IoT)، بلاک چین و رباتیک را که در زمینه هایی نظیر خودکارسازی فرآیندهای بازرسی کیفیت، پیش‌بینی خرابی ماشین‌آلات، پیش‌بینی تقاضا، بهینه ‌سازی و خودکار سازی و انعطاف پذیری مونتاژ محصولات یا جابجایی مواد در حال ظهور است را زیر نظر داشته و در تلاش است تا زمینه های ارائه خدمات جدید را به کارفرمایان صنعتی فراهم نماید، امری که سبد آینده خدمات و سودآوری شرکت را تشکیل خواهد داد.

صنعت سبز

صنعت فولاد یکی از بزرگترین آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای در جهان است. به طور کلی، تخمین زده می‌شود که حدود 7 تا 8 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مربوط به تولید فولاد باشد. این امر به دلیل فرآیندهای تولید فولاد است که به سوخت های فسیلی متکی هستند. تولید فولاد سبز بدون کربن، مورد توجه تمامی فعالان عرصه فولاد دغدغه مند برای استفاده بهینه از انرژی مواد و دارای مسئولیت نسبت به گرمایش زمین است. از سوی دیگر، رفتن به سمت فولاد سبز با جایگزینی هیدروژن در کنار گاز طبیعی در ایران، راهکار ارزشمندی جهت برون‌رفت از فشارها و محدودیت های وارد بر صنایع در دوره های پیک مصرف انرژی است.

واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان فراتحقیق سپاهان نزدیک به یک دهه است که بر مقوله های مرتبط با بهینه سازی مصرف آب و انرژی، غبارگیرهای صنعتی و پایشگرهای استک ها فعال بوده است. اما در این برهه حساس بر روی استفاده و جایگزینی هیدروژن در چرخه فولاد سازی و کمینه کردن مصرف گاز طبیعی متمرکز شده است و در این زمینه پروژه تحقیقاتی مشترک را با بزرگترین شرکت های تولید کننده فولاد آغاز کرده است.