خدمات فنی و مهندسی

خدمات فنی و مهندسی ریشه ای و قدیمی ترین محصول شرکت فراتحقیق سپاهان بوده است. این شرکت با اتکا به دانش، تخصص و تجربه خانواده ی خود، به مجتمع های صنعتی بزرگ در حل چابک مسائل مختلف فنی کمک نموده و در زمینه های مختلف نظیر مطالعات، طراحی مهندسی، نظارت و مدیریت پروژه در رشته های مختلف مهندسی، از جمله عمران، معماری، تأسیسات، برق، مکانیک و صنایع ارائه خدمات نموده است. بومی سازی دانش طراحی مهندسی کوره های آهک و نیز پیاده سازی الگوی مدل سازی یکپارچه اطلاعات ساختمان (BIM) از جمله نوآوری های شرکت فراتحقیق سپاهان در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی می باشد.

مطالعات امکان سنجی

مطالعات امکان سنجی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل پتانسیل یک پروژه پیشنهادی است و بر اساس تحقیقات و مطالعاتی پایه ریزی شده ‌است که روند تصمیم‌گیری را پشتیبانی کند. یک مطالعه امکان سنجی، ارزیابی عملی بودن یک پروژه یا سیستم پیشنهادی است، کشف نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار موجود یا یک سرمایه گذاری پیشنهادی، ارزیابی فرصت ها و تهدیدات موجود در محیط طبیعی و در نهایت چشم انداز موفقیت است

به طور کلی، مطالعات امکان سنجی قبل از توسعه فنی و پیاده سازی یک پروژه صورت می پذیرند. یک مطالعه امکان سنجی پتانسیل پروژه برای موفقیت را ارزیابی می کند. بنابراین باید با یک رویکرد هدفمند و بی طرفانه برای ارائه اطلاعات انجام شود.

انواع مطالعات امکان سنجی عبارت است از :

  • امکان سنجی اقتصادی :بررسی اینکه آیا پروزه مذکور، سودآور است یا خیر. در این مرحله هزینه‌ها، سود و منافع حاصل از اجرای پروژه بررسی می‌شوند.
  • امکان سنجی فنی : در این مرحله منابع و الزامات فنی ارزیابی و امکان پذیری فنی مورد نیاز برای انجام پروژه برآورد و بررسی می‌شوند.
  • امکان‌سنجی زمانی : در این مرحله زمان انجام پروژه تخمین زده می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی منایع می‌شود. اگر مدت زمان اجرای پروژه بسیار طولانی باشد و نتواند اهداف مورد نظر را تأمین کند، انجام پروژه توجیه پذیر نیست و با شکست مواجه می‌شود.
  • امکان‌سنجی اجتماعي، زيست محيطي و ايمني

شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، تجربه انجام بسیاری از مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی را به عنوان یک شرکت مشاوره خدمات مهندسی در صنعت فولاد بر عهده داشته است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.

طراحی مهندسی مفهومی و پایه

فرآیند طراحی مهندسی از مرحله طراحی مفهومی (Conceptual Design) آغاز می شود. در اين مرحله فرآيندهاي اصلي و كاركرد سيستم هاي عمده تشكيل دهنده پروژه تعيين مي شود و بيش از يك گزينه براي برآورده ساختن هدف پروژه پيشنهاد مي شود و در نهايت با انجام مجدد بخشي از مطالعات امكان سنجي در صورت نياز، گزينه برتر مشخص مي شود. در این مرحله طراح تمامی ورودی ها، خروجی ها، ظرفیت ها و امکانات را بررسی می نماید و ساختار کلی پروژه را برنامه ریزی می کند.

سپس در مرحله طراحی پایه (Basic Design)، بر اساس اطلاعات اولیه (Data Sheet) و با انجام محاسبات مهندسی، مشخصات اجزای اصلی طرح یا پروژه تعیین می گردد، طراحی هایی که در این بخش ارائه می گردد عبارتند از طراحی فرآیند، تجهیزات، لوله کشی، سیویل و سازه، برق، کنترل و ابزار دقیق و از مدارک این فاز می توان به BFD, PFD, P&ID, PLOT PLAN, SPECIFICATIONS اشاره کرد. در طراحی پایه فلسفه و مبنای طراحی، ضوابط و استاندارهای مورد نیاز، نمودار و نقشه های لازم، تهیه مشخصات فنی سیستم ها به تفکیک در هر بخش تدوین می گردد.

لازم به ذکر است شرکت فراتحقیق سپاهان همراستا با پیشرو ترین روند جهانی، توانایی ارائه خدمات مهندسی پایه و تفضیلی در قالب مدل سازی یکپارچه اطلاعات ساختمان (BIM) را با بهره گیری از به روز ترین پرسنل و بهترین زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری دارد.

یکی از خدمات اصلی شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، طراحی مهندسی مفهومی و پایه در بخش های مختلف زنجیره صنعت فولاد کشور است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.

طراحی مهندسی تفصیلی

براساس اطلاعات طراحی پایه، در این مرحله بازنگري واصلاح مدارك طراحي پایه، محاسبات نهایی، تهیه نقشه های اجرایی و ساخت (Shop Drawing) و نهایی نمودن مشخصات فنی و سایر اسناد و مدارک صورت می پذیرد، از جمله :

در بخش فرآیند، به روز آوری فرم های اطلاعات فرآیندی (Process Data Sheet)، تدوین شاخص های کنترلی و سایر.

در بخش تجهیزات، مشخصات فنی، تعیین آزمایش ها و بازرسی فنی

در بخش لوله کشی، تهیه مدل و نقشه ها، نقشه های ایزومتریک، محاسبات تنش و لیست مقادیر اقلام و سایر.

در بخش ابزار دقیق، تهیه نقشه های جزئی، نقشه مدارها، جعبه اتصالات و سیستم های کشف و اعلام حریق و سایر.

در بخش برق، تهیه مشخصات فنی ژنراتورها، ترانسفورماتورها، تابلوهای کنترل، اتصال زمین و محاسبات بارها و اتصالات و کابل ها و سایر.

در بخش سیویل و سازه، تهیه نقشه های فونداسیون، ساختمان ها، کانال ها، سیستم های دفع فاضلاب و برآورد متره ساختمان.

یکی از خدمات اصلی شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، طراحی مهندسی تفضیلی در بخش های مختلف زنجیره صنعت فولاد کشور است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.

مشاوره مهندسی

خدمات مشاوره مهندسی طیف گسترده‌ای از خدمات را شامل می‌شود که توسط متخصصان مجرب و دارای صلاحیت در زمینه‌های مختلف مهندسی ارائه می‌شود. این خدمات به کارفرمایان در بخش‌های دولتی و خصوصی کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را به طور موثرتری برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و مدیریت کنند. برخی از مهم‌ترین خدمات مشاوره مهندسی شامل انجام مطالعات امکان‌سنجی، مطالعات فنی و اقتصادی، مطالعات زیست‌محیطی و سایر مطالعات مورد نیاز برای پروژه‌های مختلف، تهیه اسناد مناقصه و مشارکت در برگزاری فرآیند مناقصه و انتخاب پیمانکار، طراحی و تهیه نقشه‌های مهندسی پایه، مشخصات فنی، و سایر مدارک مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها برای کارفرمایان، نظارت بر فرآیند طراحی مهندسی پروژه پیمانکاران EPC و اطمینان از انطباق طراحی ها با الزامات فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی پروژه و در نهایت ارائه مشاوره تخصصی به کارفرمایان در زمینه‌های مختلف مهندسی، می باشد. استفاده از خدمات مشاوره مهندسی می‌تواند به کارفرمایان در بخش‌های دولتی و خصوصی کمک کند تا پروژه‌های خود را به طور موثرتری برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و مدیریت کنند و از این طریق هزینه‌ها را کاهش  دهند، کیفیت را افزایش  دهند، زمان را  کاهش  دهند و  ریسک را  کاهش  دهند.

خدمات مشاوره مهندسی مشتریان زیادی دارد از جمله سازمان‌های دولتی که در زمینه‌های مختلف مانند ساخت و ساز، راه و حمل و نقل، آب و فاضلاب، انرژی و … فعالیت می‌کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره مهندسی برای برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و مدیریت پروژه‌های خود استفاده کنند. همچنین شرکت‌های خصوصی که در زمینه‌های مختلف صنعتی و معدنی به ویژه صنعت فولاد فعالیت می‌کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره مهندسی برای ارتقای کیفیت و کارایی فعالیت‌های خود استفاده کنند. در نهایت سرمایه‌گذاران می‌توانند از خدمات مشاوره مهندسی برای ارزیابی امکان سنجی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و شناسایی و کاهش ریسک‌های آنها استفاده کنند.

یکی از خدمات اصلی شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، ارائه خدمات مشاوره مهندسی در انواع قالب پروژه های صنعتی بوده است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.

نظارت مهندسی

خدمات نظارت مهندسی، مجموعه‌ای از وظایف و اقداماتی است که توسط مهندسان ناظر ذی صلاحیت در طول مراحل مختلف اجرای پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و تاسیساتی به منظور اطمینان از انطباق عملیات اجرایی با نقشه‌ها، مشخصات فنی، دستورالعمل‌ها، مقررات ملی ساختمان و سایر الزامات قانونی و فنی انجام می‌شود. هدف اصلی ارائه خدمات نظارت مهندسی، حفظ سلامت، ایمنی و کیفیت بنا و همچنین صرفه جویی در مصالح و زمان اجرا است. برخی از مهم‌ترین خدمات مشاوره مهندسی شامل بازدید منظم از محل پروژه و کنترل روند اجرای عملیات، بررسی و تأیید نقشه ‌ها و مدارک مهندسی کارگاهی، کنترل کیفیت مصالح و عملیات اجرایی، انجام بازرسی های فنی و آزمایشات لازم، تنظیم گزارشات دوره‌ای از روند پیشرفت پروژه، کیفیت مصالح و عملیات اجرایی و همچنین مشکلات و نواقص مشاهده شده برای کارفرما و در نهایت بررسی و تایید صورت وضعیت پیمانکاران و صدور گواهی‌های لازم، می باشد.

یکی از خدمات اصلی شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، ارائه خدمات نظارت مهندسی در انواع قالب پروژه های صنعتی بوده است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.

بازرسی

بازرسی فنی، به معنای بررسی مشخصات فنی یک قطعه و تست ها و آزمون های انجام شده برای آن به منظور تعیین میزان انطباق آن با استاندارد های از قبل تعیین شده است. غالبا، هنگام استفاده از یک قطعه، تست های و آزمون هایی روی آن انجام می دهند تا مشخص شود که آیا برای یک مورد مصرف خاص کارایی دارد یا نه. غالبا، فعالیت هایی که در این بازرسی ها انجام می شود شامل انواع اندازه گیری، آزمون، سنجش و ارزیابی و در نهایت مقایسه و انطباق بوده و در آخر می توان، با تایید نتایج این آزمایش ها، آن قطعه را برای سیستم مورد نظر استفاده کرد. غالبا، فرآیندهایی که در این بازرسی فنی انجام می شود شامل:

  • بازرسی فنی مشخصات قطعات و استانداردهای آنها
  • تایید بازرسی های انجام شده توسط تولید کننده
  • بازرسی موارد اولیه
  • بازرسی در حین کار گذاشتن و استفاده از قطعات
  • تایید مدارک و آزمون های فنی انجام شده

غالبا، سطوح بازرسی به 4 سطح تقسیم می شوند:

  1. بازرسی در حین ساخت: در این مرحله ، کیفیت مواد، صلاحیت جوشکاران، عملیات سند پلاست، آزمایش های مکانیکی، کیفیت خط تولید و سخت افزار و آزمایش های مخرب و غیر مخرب بازرسی شده و گواهینامه تایید صادر می شود.
  2. بازرسی در زمان های مشخص: این بازرسی ها طبق برنامه ریزی های قبلی و با دقت انجام شده و مواردی مانند نظارت و کنترل سیستم ها، بازرس نهایی قطعات، بررسی مدراک تایید صلاحیت جوشکاران، نظارت بر آزمایش های خاص، بازرسی انواع بسته بندی، بازرسی ابعاد و سطح و … را در بر می گیرد.
  3. بازرسی نهایی و انجام آزمایش: این بازرسی مختص کالاهای ساخته شده است که در آن ، چند نمونه از قطعات به صورت تصادفی انتخاب شده و کیفیت شان بررسی میشود. در این مرحله مواردی مانند کنترل اجزا، بازرسی اجزا، بازرسی ابعاد، صدور گواهینامه تایید محصول، بازرسی نهایی و … انجام می شود.
  4. بازرسی و کنترل نهایی کالا: در این مرحله، مدارک و گواهینامه های آزمون های انجام شده بررسی شده و البته فعالیت هایی مانند بررسی گزارش های نهایی فنی، کنترل کیفیت و کمیت، بررسی گواهینامه صادر شده، بازرسی رنگ و پوشش و بازرسی بسته بندی و صدور گواهینامه برای حمل نیز صورت می گیرند.

یکی از خدمات اصلی شرکت فراتحقیق سپاهان با سابقه بیش از ربع قرن، بازرسی فنی و کنترل کیفیت در پروژه های مختلف صنعتی است. برای دسترسی به پروژه ها می توانید از اینجا ادامه دهید.