معدن

صنعت فولاد به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشور، نقشی حیاتی در پیشرفت و توسعه ایفا می‌کند. از آنجایی که زنجیره تولید فولاد از استخراج مواد اولیه در معادن تا فرآوری و ذوب آن در کارخانه‌ها را شامل می‌شود، شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری در این زمینه‌ها فرصت‌های شغلی متعددی را برای پیمانکاران مختلف فراهم می‌کنند. پیمانکاران معدن در مراحل اولیه حفاری، استخراج و حمل و نقل سنگ آهن و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد فعالیت می‌کنند. پیمانکاران در احداث کارخانه‌های فولاد وظیفه ساخت، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و تأسیسات مختلف را بر عهده دارند. پیمانکاران متخصص همچنین خدمات مربوط به طراحی، مهندسی، نصب، راه اندازی و نگهداری تجهیزات و سیستم‌های مورد استفاده در معادن و کارخانه‌های فولاد را ارائه می‌کنند. این خدمات شامل ارائه مشاوره‌های فنی، انجام مطالعات فنی و اقتصادی، تهیه نقشه‌ها و مدارک فنی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها می‌شود.

آهک و دولومیت

آهک زنده از سنگ آهک استخراج می شود، سنگی رایج که در سرتاسر جهان یافت می شود و طی میلیون ها سال از رسوبات بستر دریاها تشکیل شده است. مهمترین جزء سنگ آهک کربنات کلسیم (CaCO3) است که با افزودن انرژی حرارتی به اکسید کلسیم یا آهک زنده(CaO و CO2) تجزیه می شود. به این فرآیند “کلسینه کردن” نیز می گویند.

این فرآیند بسیار انرژی بر است، به همین دلیل است که امروزه برای تولید آهک زنده از کوره های بسیار مدرن و کارآمد استفاده می شود. هدف اصلی صنعت آهک تولید اکسید کلسیم با خالص ترین حالت ممکن به عنوان محصولی قابل استفاده است.

بدون آهک آهن و فولاد وجود نخواهد داشت و بدون فولاد جامعه ما امروز نمی تواند زندگی کند. آهک نقش مهمی در چندین مرحله فرآیند در صنعت فولاد بازی می کند: یکی از کاربردهای ضروری تولید فولاد خام است. آهک به فرآیند ذوب در کوره قوس الکتریکی به عنوان یک عامل تشکیل سرباره اضافه می شود.

شرکت فرا تحقیق سپاهان موفق به بومی سازی دانش اختصاصی طراحی و احداث کارخانه های آهک و دولومیت با کوره PFR با دو شفت شده است و همزمان نمایندگی رسمی این کوره ها را از شرکت Maerz سوئیس دریافت کرده است. ظرفیت تولید این کوره ها، 200 تا 400 تن در روز (اندازه سنگ آهک 30 تا 80 میلی متر) و 200 تا 300 تن در روز برای کوره آهک ریز (اندازه سنگ آهک 15 تا 40 میلی متر) بوده که به تولید آهک زنده با واکنش پذیری بالا با حداکثر مصرف انرژی 850 کیلو کالری/کیلوگرم و 30 درصد مصرف گاز کمتر نسبت به کوره های دوار است. سابقه طولانی در پروژه های مختلف داخلی و خارجی، شرکت فراتحقیق سپاهان را به بازیگر اول در این بخش از بازار ایران تبدیل کرده است. برای مشاهده پروژه های ما می توانید از این لینک ادامه دهید.